Kamrem

1. Koppla bort batteriet:

Börja med att koppla loss minuspolen på batteriet.

2. Ta bort skydd:

Ta bort alla skydd som sitter över kamremmen.
Det kan vara nödvändigt att ta bort generatorremmen först.

Viktigt: Motorns positionering måste nu justeras för rätt inställning av kamaxel och vevaxel. Hur detta görs beror på bilmodell och motorkonstruktion.

3. Justera kamaxeln:
Börja med att placera kamaxeln i rätt position enligt markeringarna.

Alternativ A:
Det finns en markering på kamaxelhjulet som ska stämma överens med en markering på topplocket.

Alternativ B:
Det kan finnas ett hål i kamaxelhjulet där en bult ska sättas in. Leta efter ett motsvarande hål i topplocket. Rotera motorn tills bulten kan skjutas in helt i båda hålen. Nu är kamaxeln rätt inställd.


4. Justera vevaxeln:
Vevaxeln måste också ställas in korrekt enligt markeringarna.

Alternativ A:
Markeringen kan finnas på ett remhjul eller tandhjul, och en motsvarande markering kan finnas på motorblocket eller ett kvarvarande skydd.

Alternativ B:
På vissa bilar kan du behöva låsa vevaxeln genom att sätta in en låsdorn i ett hål på motorblocket. När dornen klickar i rätt läge är vevaxeln låst.

5. Ta bort kamremmen:
Lossa remspännaren och ta bort kamremmen.
Byt ut remspännaren om den är sliten eller skadad.

6. Kontrollera vattenpumpen:
Om vattenpumpen drivs av kamremmen, kontrollera att den inte har några missljud eller glapp. Byt ut den om det behövs.

7. Montera den nya kamremmen:

Börja vid vevaxeln och arbeta uppåt mot kamaxeln.
Se till att remmen är stram på den långa sträckan mellan dessa.
Lägg remmen runt kamaxelhjulet, remspännaren och vattenpumpen (om den är del av systemet).

8. Spänn kamremmen:

Om remspännaren är fjäderbelastad, släpp den så att den automatiskt spänner remmen.
Om remspännaren inte är fjäderbelastad, justera manuellt med lämpligt verktyg.
Tips: Remmen ska vara så pass spänd att den kan vridas cirka 90 grader (1/4 varv) på det långa raka partiet.

9. Kontrollera inställningarna:
Ta bort låsdornar och bultar från kamaxeln och vevaxeln.
Vrid vevaxeln två varv och säkerställ att motorn roterar fritt utan att ventilerna tar i kolvarna.

10. Återmontera skydd och batteri:
Sätt tillbaka alla skydd och återanslut minuspolen på batteriet.

Observera: Användningen av dessa instruktioner sker på eget ansvar. Vi tar inget ansvar för eventuella skador som kan uppstå vid följandet av instruktionerna.